Anton Karlssons begravning 28 september 2007

image171


image173                  image172

image174

Fredagen den 28 september 2007

Anton Karlssons begravning i Madesjö kyrka


Älskade Anton.

Igår hölls din begravning i Madesjö kyrka. Det var så otroligt fint. När jag först gick in i kyrkan fick jag nästan en chock över hur fint det var. Du låg i kistan där framme, omringad av ett hav av massor av blommor. På din kista stod ett kort på dig, en ljuslyckta och din favorit keps. Tårarna kom innan begravningen hann börja och det kändes som att jag aldrig skulle klara mig igenom begravningen. Anton du hjälpte mig. Du gav mig styrka. Begravningen började med att klockorna ringde därefter orgelspel. Sen spelades en av dina favorit låtar, Jeff Buckleys Halleluja.


Anton jag hoppas att du hörde att jag pratade med dig. Anton jag klarade det, jag läste upp min dikt! Jag var så nervös men när jag ställde mig där framme så kändes det mycket bättre. Du var nära mig. Du gav mig enormt mycket styrka och jag fixade det. Tack älskade Anton att du hjälpte mig. Helst av allt hade jag velat hålla ett långt tal till dig Anton för det är du verkligen värd, men jag kunde inte. Jag hade aldrig klarat det. Min dikt får sammanfatta allt och jag hoppas att du är nöjd. Jag tänkte på dig hela tiden. Jag kände verkligen att du gav mig stryka till att klara av att läsa dikten, du ville att jag skulle klara av det. Det är din dikt Anton, den är skriven till dig. Jag hoppas verkligen att du hörde det som jag sa.


Marie sjöng en jättefin sång till dig. Det var så fint. Amanda och Gerda sjöng också för dig. Amanda har skrivit en låt till dig Anton. Du har en alldeles egen låt Anton! En låt som är skriven till dig. Låten är så himla fin. Jag hoppas verkligen att du hörde den. Antonia sjöng också för dig, hon sjöng två gånger för dig. Himmeln är oskyldigt blå av Ted Gärdestad och Molly Sandén - Det finaste någon kan få. Det var så himla fint när Antonia sjöng. När Antonia sjöng Det finaste någon kan få, ville jag aldrig att hon skulle sluta sjunga. Det var dig hon sjöng om Anton, du är det finaste någon kan få. Anton jag hoppas att du hörde hur fint alla sjöng för dig, det var till dig som dom sjöng till, bara till dig. Jag hoppas att du är nöjd över valet av låtarna. Jag har försökt göra det så att det ska passa dig så bra som möjligt och hittat låtar som jag vet att du gillade.


Anton dom fixade det! Dina bästa kompisar bar dig! Anton din favorit låt, introt till OC California spelades under tiden som dom bar ut dig. Det var så otroligt fint. Dina kompisar stod i kyrkogången och sen gick dom upp till dig, tog i dina handtag och gick med dig längs kyrkgången. Anton det var så himla fint, jag hoppas att du kände och såg att det var dom som bar dig. Dina bästa kompisar. Dom var så duktiga och det var så fint av dom att göra det.


Anton du åkte fint, din sista bilfärd blev i en Mercedes. Du åkte ner till Nybro kyrkogård där alla hade samlats för att följa dig till graven. Alla ville ta farväl av dig, ett sista farväl. Dina kompisar sänkte ner dig i graven. Där du nu finns. Du fick så många blommor nerkastade på dig. Martin slängde ner dina målvaktskläder till dig. Dom finns nära dig ifall du någon gång skulle behöva dom. Det var så otroligt hemskt att se dig sänkas ner i marken och det var så fruktansvärt hemskt att stå där när man skulle säga farväl till dig. Anton jag hoppas att du hörde att jag sa "Hejdå Storebror". Du kommer alltid att vara min älskade storebror. Tårarna bara forsade ner efter att jag sagt hejdå till dig. Det var så jobbigt att stå där och se alla andra som skulle ta farväl av dig. Anton det var för tidigt. Man ska inte behöva säga farväl till någon som är 17 år, inte till min älskade storebror. Det är alldeles för tidigt. Jag vill inte att du ska ligga där i kistan i marken. Du ska vara här hos oss, du ska finnas här. Jag vill se dig, du som var så full av liv och alltid hade ett leende på läpparna. Allt förändrades så fort, helt plötsligt var du borta. Livet är så jävla orättvist. Du ska inte ligga där i graven, INTE DU!


Din begravning var så fin Anton. Den var bara till dig! Det var det sista som vi kunde göra för dig. Visa hur mycket vi älskar dig. Du låg där framme i kyrkan, i kistan. Du var omringade av ett hav av blommor, det var så otroligt fint. Det var så många ljus som var tända runt dig. Det var så mycket folk som hade kommit för att ta farväl av dig, för att hedra dig. Jag hoppas verkligen att du såg vilka som var där. Dom var där för dig, för dig Anton. Jag kände att du var där Anton. Du hjälpte mig att ta mig igenom begravningen. Jag hade aldrig klarat det om du inte hade gett mig styrka. När vi stod vid din grav och tårarna rann kom du och blåste bort våra tårar med vinden. Än en gång kom du och blåste bort våra tårar. Det var du som gjorde att dagen du begravdes på var blåsig. Det var du som blåste, du ville blåsa bort våra tårar med vinden.

♥ Vila i frid älskade storebror  ♥
_________________________________


Tack till alla ni som skickade blommor och närvarade vid Antons begravning igår. Jag trodde aldrig att det skulle komma så många som det gjorde. Det var väldigt fint av er att komma! Jag vet att Anton såg att ni var där.

Ett stort tack till Marie, Amanda, Gerda, Antonia som sjöng otroligt fint och till Fia som spelade. Ni gjorde Antons begravning otroligt fin.


Tack till Simon, Simon, Jocke, Martin, Josef och Emil som bar Anton. Ni var helt underbara! Ni klarade det, ni var så duktiga. Det var så fint att ni ville bära Anton och att ni klarade det. Det var det sista ni kunde göra för Anton. Jag vet att han såg er och jag vet att han log med hela sitt ansikte när han såg att det var ni som bärde honom.


Igår var en väldigt jobbig dag. Men det var så fint. Idag har det också varit jobbigt. Mycket tankar om Anton. Han ligger verkligen i marken nu. Det är Antons yttre som ligger i marken, hans underbart fina inre är någon annanstans. Jag har varit hos Anton två gånger idag. Tänt ljus, vilket är svårt när det regnar och blåser. Få hoppas att dom är tända nu i alla fall.  Begravningen är nu över, denna stora dag. Dagen som vi så länge har gått och väntat på. Det känns så jobbigt nu efter. Så mycket tankar och minnen som har kommit upp idag. Nu efter begravningen har verkligheten kommit ikapp en. Anton är verkligen borta, men jag förstår fortfarande inte. Gårdagen fick mig att förstå mer, men jag tror att jag aldrig kommer att förstå. Just nu känns det bara som att Anton är borta och snart ska komma tillbaka. Så kommer det aldrig att bli.


Idag har Anton varit död i två veckor.


Anton jag älskar dig ♥

/Hanna Karlsson


Kommentarer
Postat av: Jenny

Tårarna bara väller ner för kinderna. Du skriver så fruktansvärt fint. Begravningar är jobbiga men ändå så fina. Du har rätt, det är för tidigt att ta farväl av någon som bara är 17 år. Världen är orättvis. Skit död rent ut sagt. Anton verkar iallafall ha fått en värdig begravning och jag är säker på att han såg allt och var lycklig över att ni hade gjort det så himla fint. Ta hand om dig. Kramar

Postat av: amanda

Det var en väldigt fin begravning. Jag är stolt över dig som klarade att läsa upp din otroligt fina dikt. Är säker på att Anton hörde den. Jag är säker på att han tyckte om den. Hanna, jag ringer dig ikväll. <3

2007-09-30 @ 12:45:11
Postat av: susanne

Hanna,du kunde inte göra en mer minnesvärd dag för Anton än den underbar dag ni gjorde för honom. All musik & din UNDERBARA dikt du läste bara för honom, till honom. Jag vet att Anton älskar dig tillbaks och vet vilken underbar syster du är & alltid kommer att vara.
Vi tänker på er Susanne m. fam

2007-09-30 @ 13:54:54
Postat av: magda

Begravingen vad verkligen jätte fin Hanna, den har du lyckats jätte bar med. Och du vv jätte duktig när du läste upp din fina dikt till Anton. Förstår inte hur du bara orkade och kunde det.. Du är stark vännen min. <3

2007-09-30 @ 19:56:16
Postat av: vesna

beklagar sorgen verkligen... =(

2007-12-17 @ 14:46:44
URL: http://sanjavesna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback