Jul


image236
Anton, Julafton 2006

Anton.

Nu är det jullov. Det som jag vet att du hade längtat så mycket till. Jag kan höra din röst, dina ord. Jullovet är det enda med julen som jag har längtat till, som jag sett fram emot. Slippa skolan och slippa vara arg för förståelsen som inte ges. De underbara klasskompisarna gör skolan uthärdig, det är för dom jag går till skolan.


Julen som medför längtan och lycka. Det finns inget av det i år. Det finns ingen längtan och ingen lycka. Jag har fasat inför julen, inte velat att den skulle komma. Ju närmare julen har kommit desto jobbigare har det känts. I år är julen en högtid som måste genomlidas. Inköpet av julklapparna har gjort ont. Ont att inte får köpa någon julklapp till dig. Du ska få något Anton, men det kan du bara få vid din grav. Det blir aldrig detsamma, aldrig någonsin. Jag vill se dig sitta med dina julklappar imorgon. Se dig sitta där med dom och höra dig säga "att du ska njuta av dom innan du öppna dom". Jag kommer aldrig att få uppleva det, aldrig, aldrig. Jag vill se ditt leende när du öppnar dina julklappar. Jag vill ha dig här nu Anton, nu! Det blir den första julen utan dig. Den allra första utan dig älskade storebror. Förra året var jag helt ovetande om att du inte skulle leva hos oss nästa jul. Vid den här tiden förra året fanns du här hos oss, du låg säkert upp i din säng och sov nu och längtade efter julafton. Det gjorde nog jag med. Jag satt inte här vi datorn och lyssnade på musik medan tårar framkallades i ögonen. I år är det så. Förra året bestod julen av längtan och lycka. I år består den av sorg, enormt mycket sorg och saknad.

Julklappen jag vill ha i år går inte att uppfyllas, det kan man aldrig någonsin uppfylla. En önskan som är min allra största. Jag vill ha dig här hos oss Anton, här föralltid. Jag vill gå och upp och lägga mig och gå in i ditt rum och kolla till dig, se så att du sover. Vakna med julaftonskänslan, höra dina steg i trappan ner, höra din röst, ditt skratt, se på julkalendern med dig och Wilma, se dig njuta av julklapparna, sitta jämte dig när du ser Kalle Anka. Jag vill ha dig här nu Anton. Nu, nu, nu, nu, nu. Älskade storebror.


Du finns med oss Anton, hela tiden

Jag hoppas att du på något sätt kan se oss

Jag önskar det så himla mycket

Idag kanske du tar oss i händerna och hjälper oss att orka denna dag

Hjälper oss som du gjort så många andra gånger.


Anton jag älskar dig ♥

/Hanna Karlsson.


Kommentarer
Postat av: Lina

Varma julhäsningar och massor kramar från mig. Tänker på er!

Postat av: hanna martola

Åh älskade Hanna.
Jag var till Lars-Eriks grav igår, önskade godjul och pratade lite med honom. Kändes skönt att lätta sitt hjärta lite. Jag tänker så på dig Hanna, varje dag. (L)

2007-12-25 @ 17:18:08
Postat av: linnea

jag känner igen den känslan. min farmor dog förra sommarn... den julen var min första utan henne, det var så tomt.
jag tänker på henne jämt, så som du tänker på anton.
jag kom på mig själv med att inte minnas hennes röst idag, jag kunde inte annat än gråta.

2007-12-27 @ 21:28:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback