Plugg-tips-lista

Efter att jag har läst i en annan blogg om lite pluggtips blev jag själv lite inspirerad av att göra min egen lista. Mitt i allt plugg kan det faktiskt vara lite bra och kul med lite tips på hur pluggandet ska gå bättre.

 

Så här kommer min lista:


1. Energi behövs alltid om inte mer om man ska plugga. Ät innan du börjar plugga. Efter en hel dag i skolan behövs det. Skollunchen är ju inte precis alltid någon hitt. Ta dig tid och ät, och ät lugnt.


  2.  Ta fram alla skolböcker, penna och sudd som du behöver. Se till att ha allt framme.

Om du ska sitta vid skrivbordet städa i ordning lite. Det är inte kul att plugga i ett enda kaos. Sortera papper och lägg böckerna i ordning. Visst kan städningen kännas lite onödig med tanke på att när man väl är färdig med pluggandet så ser skrivbordet ändå som ett enda stort bomb nedslag. (i alla fall för mig)  Men när man sätter igång med pluggandet så känns det mycket roligare med ett städat skrivbord.


  3. Göra en göra-idag-lista. Det är någon som jag varmt kan rekommendera. Skriv upp vad du ska hinna med under en vecka eller gör en dag för dag lista. Det hjälper en att hålla ordning på vad man ska hinna med och det är alltid lika kul sen när man får stryka över sakerna man har gjort.  

4.  Sitt ostört. Pluggandet gå så mycket bättre när man kan sitta själv i lugn och ro. Har man för mycket ljud och folk runt omkring sig är det näst intill omöjligt att koncentrera sig. Att sitta framför datorn är verkligen något som stoppar pluggandet enormt. Där är det omöjligt att plugga vid.  


5.  Gör pluggandet lite mysigare. Häll över dig en filt och ta några kuddar. Själv brukar jag dra fram min fåtölj till skrivbordet om jag ska sitta länge och plugga. Man slipper att få ont i nacken av allt ner kollande.

 
6.  För att öka plugg- myset så är musik något som i alla fall på mig funkar väldigt bra. Jag vill inte att det ska vara för tyst utan lite musik behövs också. Inte för högt bara utan bara lite sådär i bakgrunden. Mixmegapol  är min personliga plugg - favorit. Just för att dom blandar dagens hits med det bästa från igår. Blandat med andra ord, det gillar jag. 


7. Tänk positivt och framåt med pluggandet. Tänk inför ett prov ”jag ska klara det, jag ska klara det”. Jag har sett skillnaden.

 
8. Ta pauser. Snacka lite med familjen, sätt dig framför datorn (men har en bestämd tid när du ska gå därifrån) ring en kompis, gå ut och gå, träna eller se ett tv- program. Det är inte bra att sitta flera timmar i sträck och försöka plugga in saker. Det gå till en gräns då hjärnan inte orka med utan den behöver en paus då och då.  


9. Jag brukar dela upp pluggandet och först plugga på en sak en stund och sen byta. Hjärnan behöver variation!


10.  Plugga inte ihjäl dig. Man behöver fritid också. Vilket kan kännas helt omöjligt när högarna av prov, läxor och inlämningar bara växer. Men tro mig fritiden är också viktigt. 


……och sist men inte minst lycka till!

 


Kommentarer
Postat av: hanna

Vilka otroliga bra tips Hanna! Du inspererade just mig till att sätta mig ned och göra klart den där förbannade matte-läxan som jag har till imorgon. Det där behövde jag läsa för att få lusten till att ens börja plugga ikväll. Hellre göra jobbet ikväll än att sitta i skolan med ångest imorgon över att man inte gjort den. Tack Hanna :)

Postat av: amanda

Dina pluggtips ska jag pröva med en gång! :) (Elr iaf försöka, om jag kan slita mig från datorn) Det tar inte emot lika mycket att börja, nu när jag har läst din lista :)

2006-11-28 @ 18:59:14
URL: http://angeloew.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback